16 januari 2013

Rör på er!

Jäklar vilket skönt benpass jag körde igår! Det går bara bättre och bättre med träningen nu känner jag.
Jag körde på Pass 2 men la till en övning, Bencurl på pilatesboll 3x20, den känns! Jag värmde även upp igår på löpbandet och jag och Markus funderade på igår om vi ska börja springa ca 30 min en gång i veckan (till att börja med). Jag vill verkligen komma igång med löpandet så man ska springa ute till våren!

Idag är det underbart väder! Solen skiner och snön glittrar, jag ska snart ner mot stan och tänker gå en runda runt Växjösjön innan jag ska göra lite ärenden på stan. Det var tänkt att jag skulle gymma på en annan gymanläggning idag med en vän men hon har tyvärr sträckt sig och var tvungen att ta de lugnt så blir en vilodag idag för mig men man ska röra på sig ändå. Man kan inte tro att man kan sitta framför tvn hela dagen för att man tränade dagen innan, det är bara skadligt för kroppen. Man ska röra på sig regelbundet!

"Fysisk aktivitet behöver inte nödvändigtvis innebära att du beger dig ut i löpspåret eller lyfter vikter. Definitionen för fysisk aktivitet är kroppsrörelse producerad av skelettmuskulaturen som kräver energi. Med andra ord handlar det om att du ska röra på dig.
Brist på fysisk aktivitet har i studier visat sig vara den fjärde största riskfaktorn för global dödlighet och är även en riskfaktor för bröst- och koloncancer, diabetets och hjärtsjukdomar. Att röra sig regelbundet förbättrar även benhälsan vilket är viktigt inte minst för kvinnor eftersom den åldersrelaterade reduceringen av östrogenproduktionen medför svagare skelett.
Med andra ord ska du inte underskatta effekten av att röra på dig regelbundet för att hålla dig frisk och främja din hälsa." - Näringsfysiolog John Gröntvedt, Svensktkostillskott.se

"Ännu mer omfattande forskning visar att det är viktigare att bryta mönstret där man sitter stilla under många timmar, än att utföra 30 minuters motion varje dag, om man vill förebygga hjärt-kärlsjukdom, diabetes och att dö i förtid - för att inte tala om dålig rygg och andra smärtor som kommer av slappa muskler. Men helst ska du givetvis göra både och! - Träningsexpert Michelle Kristensen, I Form

Så ut och rör på er och ha en härlig onsdag! :)

2 kommentarer:

  1. Tips för stillasittande dagar är armhävningar, situps och handleder. Speciellt redskapet på bilden här nedan fungerar perfekt för tvsoffan :D

    www.google.se/imgres?um=1&hl=sv&client=firefox-a&sa=N&tbo=d&rls=org.mozilla:sv-SE:official&biw=1280&bih=644&tbm=isch&tbnid=zEdZXCqRyNp2UM:&imgrefurl=http://traningomotivation.blogspot.com/2011/05/13-ovningar-for-underarmarna-stark.html&docid=Yloxg0_uouu_3M&imgurl=http://intropris.se/admin/upload/p_intropris_20080819213606.jpg&w=500&h=500&ei=qHn2UPP2MMqg4gTojICYCQ&zoom=1&iact=hc&vpx=4&vpy=113&dur=1470&hovh=225&hovw=225&tx=178&ty=137&sig=102254816066051949964&page=1&tbnh=143&tbnw=167&start=0&ndsp=30&ved=1t:429,r:0,s:0,i:81

    SvaraRadera
    Svar
    1. Precis! Men som det står fråns bildens hemsida ska man ju inte göra underarmsövningar för ofta då de lätt blir överansträngda då man använder dem i de flesta övningarna annars :)

      Radera