14 mars 2013

Kost och det här med dieter

God morgon alla fina läsare!

Idag gick jag upp vid 7 och satte igång musik och gjorde mig en proteinpannkaka till frukost. Använde mitt recept som är här men halverade satsen och gjorde en tjock pannkaka istället, den blev riktigt saftig och god! Sen att jag hade en vacker utsikt gjorde det ju bara bättre!


Jag har funderat lite på det här med kost och min kost. Det finns ju så många dieter som LCHF, LCHQ, Isodieten, GI och massa fler. Jag har inget emot att man följer en diet och kallar den för något men jag gör inte det. Jag följer ingen speciell diet eller kostplan. Tycker allt blir så jobbigt när jag ska följa något strikt och tänka just GI osv. Sen kanske jag äter efter någon diet utan att jag vet det, det finns ju så många så det är säkert någon diet som har ett namn för hur jag äter.
Jag försöker äta så hälsosamt som möjligt men alla har sina svackor. Jag är verkligen inte helt felfri när det kommer till kosten men jag försöker. Jag försöker äta så mycket råvaror som möjligt, hemlagat på färskvaror. Högt proteininnehåll, inte för mycket fett och långsamma kolhydrater. Ska jag använda grädde till något köper jag inte den fetaste. Jag väljer lättyoghurt och kvarg med båda ca 0,3% fett i sig. Vill ha så lite konstgjorda ämnen som det går och helst så lite tillsatt socker som det går men det är svårt med yoghurt t ex. Försöker få i mig frukt eller grönsaker till varje måltid och jag lyckas rätt bra med det. Sedan tar jag kosttillskott som BCAA, L-carnitine (aminosyror) ALA och omega-3 (fettsyror) för kroppen och förbränningens skull. För mig har detta fungerat jättebra, kalla det en diet eller vad ni vill men jag kallar det en livstil.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar