12 april 2013

Tjock proteinpannkaka

Jag hade ställt klockan på 6.45 för att gå upp men när jag vaknar hör jag ljudet av regn slå mot fönstret. Det har inte regnat sedan december så jag vet knappt hur jag ska bete mig. Det blev i alla fall ingen morgonpromenad för mig, som man säger - det finns inget dåligt väder, bara dåliga kläder - och det är verkligen sant i det här läget, jag hade lätt kunnat gått ut på en PW men har inga regntäta kläder för det. Det har gått sönder eller blivit för stort och det har skjutits upp att skaffa nya då det varit så fint väder så länge nu. Det får bli en vända till Stadium Outlet när lönen kommer så inget väder kan stoppa mig!

Idag är det fredag men känns som tisdag nästa vecka. Jag tycker den här veckan har gått jättelångsamt men det är nog för att jag har gått upp 7 varje dag och det är ju inget fel med det! Idag blir det jobb och senare ett triceps, rygg och magpass på gymmet!
Igår efter de långa promenaden med min fina vän frågade hon om jag ville följa med ut ikväll. Jag tackade ja men jag kommer ta en nykter utgång. Jag har aldrig gjort det innan då jag haft så dåligt självförtroende att jag behövt dricka för att ens våga dansa men nu skiter jag verkligen i vilket, är ute för att ha kul och alkohol bara bromsar allt. Får se hur det känns att vara nykter på ett dansgolv!

Eftersom jag ändå var uppe vid 7 imorse gjorde jag mig en proteinpannkaka men denna gången provade jag att ha i smart supps WHEY PROTEIN med chokladsmak. Jag vågade inte ta för mycket med risk att det  skulle bli för sött men efter det tillagas kände jag att jag kunde nog ha haft i lite mer. Jag gjorde dessutom bara en tjock pannkaka då jag var lite lat och hungrig men receptet räcker till två pannkakor och receptet är väldigt mättande.

______________________________________________________________________

Tjock proteinpannkaka

en portion (1 tjock eller 2 normala pannkakor)


  • 40 g fiberberikade havregryn
  • 3 äggvitor
  • 1 äggula
  • 80 g kvarg 0,3%
  • 0,75 dl minimjölk
  • 1 krm salt
  • 15 g WHEY PROTEIN chokladsmak - här kan man experimentera lite beroende på hur mycket smak man vill ha. 15 g ger en lätt chokladsmak 





Sätt en non stick-stekpanna på spisen på medelvärme. 
Mätt upp havregrynen och häll i en mixer. Mixa havregrynen till ett grovkornigt mjöl. Häll sedan i resten av ingredienserna och mixa allt till en smet. Ha i valfritt fett i stekpannan och ha sedan i smeten. (Häll i allt om du vill ha en tjock pannkaka eller dela upp satsen på två) Stek några minuter på ena sidan till den stelnat och vänd sedan pannkakan försiktigt och stek några minuter till. Pannkakan är klar när den känns fast och inte klibbar. Servera med frukt eller bär.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar