27 maj 2013

Måltidsersättningar

Just nu tar jag inga måltidsersättningar då det tog slut förra månaden och jag har inte köpt nytt då jag kommit så långt i viktnedgången och är så pass nära mitt mål att det inte behövs. Istället äter jag 3 st normalstora huvudmål och 1-2 st mellanmål med fokus på mycket protein, bra och långsamma kolhydrater och bra fetter samt vitaminer, fibrer och aminosyror. Stor del till varför jag gått ner så snabbt och det har gått så bra för mig är för att jag tagit bort allt skräp ifrån min kost och bytt ut det mot något bättre eller uteslutit det helt. Dock har måltidsersättningarna hjälpt mig väldigt mycket på den här resan. Det är ett bra sätt att ligga lågt på kalorierna genom att byta ut 1-2 mål men jag har alltid ätit ett riktigt mål varje dag och jag rekommenderar inte att byta ut alla mål mot en måltidsersättning. Kroppen säger bara ifrån om man har ett för lågt energiintag och man får bara motsatt effekt. När ni börjar äta igen kommer kroppen lägga på sig allt igen. Därför byt bara ut något huvudmål och trappa sedan upp långsamt med vanlig mat så kommer ni inte gå upp igen.

Nu till de måltidsersättningarna jag testat.
Jag har provat två olika, den ena är Diet Shake från Svenskkosttillskott och den andra är Diet Pro från Star Nutrition.

Det positiva med Diet Shake är att det är väldigt kalorisnålt och de har goda smaker (förutom ananas som smakar urk)  samt är det smakgaranti men det negativa är priset för de antal protioner man får och även fruktbitarna i pulvret. Vissa gillar fruktbitarna som är med men jag filtrerade bort dem.

Det positiva med Diet Pro är att man får mycket för pengarna och att det innhåller mer protein. Det negativa är att de bara finns i två smaker så det blir lite enformigt om det är variation man vill ha.

Båda mättar bra dock känner jag att jag håller mig mättare längre på Diet Pro. Jag har blandat båda med minimjölk och inte provat att blanda med vatten. Lägsta kaloriinnehål får ni från Diet Shake men mer mättnad får ni från Diet Pro, det är väl så jag skulle sammanfatta min åsikt om de olika måltidsersättningarna. Har ni några andra frågor angående måltdsersättningar eller kosttillskott är det bara att fråga!



4 kommentarer:

  1. Tack för svaret! :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så lite så, hoppas det gjorde allt lite klarare! :)

      Radera
  2. Hej Linnea! Först vill jag bara säga att du har en jätte bra blogg :) du är en sann inspirationskälla för mig, du är så duktig! Jag har gått ner 13 kg sen i januari genom träning och någorlunda nyttig och hälsosam kost. Men jag känner att jag skulle vilja snabba på viktnedgången lite.. Har alltid hållit mig borta från måltidsersättningar då jag tror att man ska "gå upp" igen när man slutar. Men nu säger du att du har använt dig utav det och det funkar för dig.. Tror du att jag skulle kunna ersätta ett mål om dagen, exempelvis lunchen med en sådan måltidsersättning?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej! Tack så jättemycket för din kommentar, det värmer verkligen! Du är själv jäkligt duktig, 13 kg, wow!

      Ja om du känner att du har lite svårt att hålla nere på energiintaget och vill gå ner i vikt rekommenderar jag en måltidsersättning och att byta ut lunchen mot en shake blandat med minimjölk fungerade jättebra för mig :)

      felet folk ofta gör är att de bara tar måltidsersättning och går ner för att de får i sig alldeles för lite. När de sedan nått sin målvikt börjar de äta igen och går tillbaka till sina gamla vanor och går sedan upp allt igen om inte mer.. Därför är det viktigt att äta vanlig mat också och sedan trappa upp med bra mat när man slutar med sina shakes.

      Lycka till med viktnedgången!

      Radera